Stadsvandring i Budapest

Jag brukar ju mest skriva om mina vandringar i skog och på fjäll men ibland kan omväxling förnöja. Jag och min sambo Therése har varit på semester i Budapest över nyår. Som vanligt när jag är på semester så går det inte ut på att ligga och ta det lugnt utan det handlar om att se så mycket som möjligt på den tiden man har på sig. Så bered er på en tur genom Budapests slitna gränder, förbi maffiga slott och över Donau. Staden Budapest är från start två städer som med tiden slagits ihop, Buda på den västra sidan om floden Donau och Pest på den östra sidan. Geografiskt sett så är Buda-sidan mer kuperad medans Pest-sidan är platt som en pannkaka.

Vi anlände på självaste nyårsafton 2019 till vårt hotell på Pest-sidan av staden och första kvällen gick helt enkelt åt till att fira in det nya året. Jag och Therése var på restaurang och sedan räknade vi in det nya året med tusentals personer på stadens torg där det bjöds på fyrverkerier.

Dag två tillägnades Buda-sidan av staden. Vi kom upp lite sent men var snabbt iväg efter frukosten till Frihetsbron(Szabadság Híd) som tog oss över vackra blåa Donau. Där började vi gå upp för Gellért kullen vid Grottkyrka(Gellérthegyi Barlang). Vi hade strålande väder när vi gick upp för backen genom en park med fina promenadgångar till monumentet och Citadellet på toppen av kullen. Väl uppe stannade vi en stund och tog kort på den milsvida utsikten. Vi gick ned på norrsidan av kullen som låg i skuggan av berget vilket var lite skönt efter den varma promenaden upp. En kort sträcka av vägnät och storstad låg mellan oss och slottet på nästa kulle. Något vi ganska snart märkte i Budapest var att trotts antalet turister och de stora sevärdheterna så är det rätt dåligt skyltat.

När vi väl kom fram till Budaslottet(Budavári Palota) så gick vi fel ett par gånger innan vi till sist kom upp på framsidan av slottet. Utsikten var nästan lika bra som från citadellet men arkitekturen desto mer storslagen. Vi irrade runt en stund innan vi hittade en igång till Nationalhistoriska museet(Budapesti Történeti Múzeum) som ligger i slottets sydsida. Tyvärr måste jag säga att det var ett rätt tråkigt museum med lite innehåll. Mycket av det som fanns där var replikor och en ganska liten utställning av till exempel stenornament från senmedeltid som finns bättre bevarade i de flesta kyrkor runt om i Europa.

Vi lämnade slottet och tog en lunch på väg mot Mattiaskyrkan(Mátyás Templom). Maten är ett riktigt bra inslag i Budapest. Stora portioner med god mat till väldigt bra priser. Framme vid Mattiaskyrkan så gick vi först en vända på Fiskarbastionen(Halászbástya) ett fortifikationsverk framför kyrkan mot kullen med Stefansstatyn(Szent István szobra) emellan dem. Vi tog en vända in i kyrkan som hade helt fantastiskt målat tak och vägar. Vart man än tittade pågick en berättelse helt i min smak. Riddare och vapen överallt.

Från Mattiaskyrkan gick vi snett ned genom staden till Kedjebron(Széchenyi Lánchíd). Under tiden vi gick över bron föll skymningen över staden. Vi gick sedan in i Pest-sidans till Váci Utca, Stadens kändaste gågata full med butiker och restauranger. Där tog vi kväll innan vi gick tillbaka till hotellet.

Tredje dagen var huvudfokuset Pest-sidan av staden. Vi började helt enkelt med att gå in till stadskärnan och vidare till Ungerns Parlamentsbyggnad(Országház) som kanske är stadens kändaste sevärdhet. Området absolut närmast väggarna var avspärrade men den pampiga byggnaden gjorde sig bäst på lite avstånd. En grupp i högvakten kom ut på trappan och paraderade med sablar vilket drog till sig mycket uppmärksamhet från oss och de andra turisterna.

Därifrån knallade vi vidare till Sankt Stefansbasilikan(Szent István Bazilika) via Frihetens torg(Szabadság tér). Basilikan var också den mycket pampig, nästan helt täckt inomhus med röd marmor. Stefan den heliges hand låg för allmän beskådning i ett relikskrin inne i Kyrkan.

Vi följde Andrássy út(Andrássyboulevarden) från Elisabetstorget till stadsparken. Vi åt langos på ett litet ställe som sålde just langos. Stadsparken startade med Millennium monumentet på Hjältarnas torg.

Vi gick sedan över en vallgrav som gjorts om till isbana nu under vintern till Vaydahunyadslottet som likt Hogwarts från Harry Potter imponerade med sina gotiska spiror och torn. Ett slott som byggdes 1896 inför firandet av Ungerns 1000 år som rike. Därför är det byggt i olika stilar för att representera olika landmärken. Vi passerade även Széchenyi termalbad som är stadens största termalbad och en riktigt stor turistattraktion innan vi vände om och gick Andrássyboulevarden tillbaka in mot stadskärnan igen.

Dag fyra blev det mindre vandrande då vi besökte Gellértbadet på förmiddagen. Att besöka ett termalbad är ett måste i Budapest så vi valde Gellértbadet för att det låg rätt nära och var ett av de två större. Kändes skönt att sitta i 36 graders vatten ute mitt i vintern. Flera stora inomhus pooler och en öppen ute. Efter besöket där gick vi till Budapests stora saluhall(Nagy Vásárcsarnok) innan vi gick tillbaka till hotellet. Efter det gick vi en vända på stan och till sist en tur på Ungerska Nationalmuseet(Magyar Nemzeti Múzeum) som var riktigt bra. Här följde man landets utveckling från stenåldern fram till idag. Tyvärr var vi där så sent att när vi gått igenom hela utställningen och jag fick syn på en extrautställning om 1000 års krigsföring men massa antika vapen så var det för sent att köpa biljetter till den. Attans! För de som inte vet det så är jag nämligen historisk fäktare ut till fingerspetsarna och att bara gå förbi ett rum fullt med renässanssvärd gör ont i själen på mig.

Resans sista dag var egentligen bara en resdag hem men tyvärr hade vi båda nog fått i oss något vi inte skulle så jag kan bara säga att resa matförgiftad inte är jätteroligt. Det generella intrycket av staden var väldigt bra. Lite som i vår storstäder men billigare. Vackert men slitet.

Dennis Ljungqvist 06/01-20

Välkommen till Äventyr i Blodet!

Jag heter Dennis Ljungqvist och tillsammans med min hund Djingis ger jag mig ut på äventyr med kameran redo. Vi älskar friluftsliv och vill nu dela med oss av våra tankar och erfarenheter till er. Följ våra äventyrsfilmer från våra vandringar eller läs våra artiklar om jakt, vandring och friluftsliv.

Vi på Äventyr i Blodet har nu samarbete med Outnorth och PN Jakt. Längre ned på sidan finner du nu annonser till dessa företag. Dessa annonser är Affiliate länkar.

Läs gärna mer om mig här:

Följ mig gärna via Instagram

Eller på facebook

Prenumerera gärna på min Youtube kanal här:

Dennis Ljungqvist

Populära artiklar just nu!

Se på en av våra äventyrsfilmer!