2021

Vandring i Jämtlandsfjällen Helags, Sylarna & Gåsen

En vandring under midsommarhelgen 2021 i Jämtlandsfjällen. Vandringen börjar vid Torkilsstötens parkering och går sedan vidare Helags Fjällstation, Sylarnas Fjällstation, Gåsen och sedan tillbaka till Helags där vi stannade en natt för att nästa morgon bestiga toppen och sedan gå vidare mot bilen. Vandringen tog 4 dagar och under den var det mest fint väder men ganska lite myggor. En del mindre vad. Häng med ut vetja!

Bäventyr i Blodet 2021, Tre dagar bäverjakt i Dalarna

Jag har alltid velat åka på en jakt där jag kombinerar vandring med jakt och mer traditionellt friluftsliv. Så jag bokade helt enkelt tre dagars jaktkort i Dalarna och åkte dit. Det ända jag hade att gå efter var en karta så jag ägnade flera timmar med att leta upp eventuella platser där de kunde finnas bäver. Sagt och gjort åkte jag upp till Dalarna till en mark mellan Sälen och Särna som ägs av Sveaskog och tog gevär och ryggsäck och gav mig ut i ödemarkerna. Följ med på detta äventyr som bjuder på jakt, fiske, vandring och lägerliv. En och annan blunder kanske dyker upp med.

Vandring i Tresticklans Nationalpark, Påsken 2021

Som traditionen bjuder på så är påsken en friluftens högtid för mig. Jag har i flera år funderat på att vandra i Tresticklans nationalpark och nu var det dags. Det som har hållit mig borta har varit de hårda regler som gäller eldning i parken men nu var planen att övernatta utanför själva parken så att jag kunde mysa framför en brasa på kvällen. Den andra saken jag ville testa på under detta äventyret var att gå en stor del utanför led. Detta passar Tresticklan väldigt bra för då det är syd Sveriges största område utan vägar. Följ med ut på en tur i den Dalsländska Urskogen!

Vandring på Bredfjället och Skarsjöleden

I slutet februari fick jag ett litet infall att ge mig ut och vandra igen så jag packade med mig Djingis och en ryggsäck full med godsaker och gav mig söder ut. Denna gången med siktet inställt på Ljungskile´s friluftsområde Bredfjället som ligger strax öster om byn. Jag började med en vandring igenom Bredfjällets naturreservat och stannade på kvällen vid några vindskydd vid Skarsjön. Där blev det min kanske mest avancerade matlagning på någon av mina turer. Jag gjorde vildsvinskebab och övernattade. Dagen efter fortsatte jag runt sjön på Skarsjöleden. Nästan ett dygn ute med flera minusgrader på natten och härligt väder på dagarna.

Jaktåret 2020-2021

Detta projektet började med att jag ville göra något lite annorlunda. Istället för att skriva artiklar om årets jakter så började jag filma korta klipp under mina jaktdagar som jag i slutet av dagen delade på Instagram. Många har varit på mig om varför jag inte delat med mig så mycket här på hemsidan eller via Facebook så jag beslutade mig för att klippa ihop alla klippen till en långfilm. Allt är filmat med mobilen vilket tyvärr ger sämmre kvalité men jag har samtidigt inte varit berädd på att filma hela mina jakter mer ordentligt. I slutänden blev det rätt bra ändå och jag tycker att filmen ger en bra bild hur livet ser ut för en hundförare från älgjaktens start i oktober till drevjaktens slut i januari. Detta är ju tveklöst min längsta film hittills men då får ni ha i åtanke att detta är ett komprimerande av inte mindre än 25 jaktdagar. Hoppas ni gillar det

Välkommen till Äventyr i Blodet!

Jag heter Dennis Ljungqvist och tillsammans med min hund Djingis ger jag mig ut på äventyr med kameran redo. Vi älskar friluftsliv och vill nu dela med oss av våra tankar och erfarenheter till er. Följ våra äventyrsfilmer från våra vandringar eller läs våra artiklar om jakt, vandring och friluftsliv.

Vi på Äventyr i Blodet har nu samarbete med Outdoor experten och PN Jakt. Längre ned på sidan finner du nu annonser till dessa företag. Dessa annonser är Affiliate länkar.

Läs gärna mer om mig här:

Följ mig gärna via Instagram

Eller på facebook

Prenumerera gärna på min Youtube kanal här:

Dennis Ljungqvist

Populära artiklar just nu!

Se på en av våra äventyrsfilmer!