Två dagar på Kynnefjäll

Det var den 22-23 september. Dagen efter stormen Knud gav vi oss av på en ny vandring. Jag och Djingis tog det lugnt på morgonen och kom iväg vid niosnåret. Planen var att testa lite ny utrustning och att prova att göra en ”budget” vandring i lättvikt. Jag valde därför att endast använda min dagsturs säck för att begränsa packningen på det sättet. Med facit i hand borde jag nog ändå tagit den stora säcken och helt enkelt packat den lätt. Den har nämligen ett mycket bättre bärsystem samt midjerem som kommer väl till pass när man har hunden kopplad i den kontra den mindre ryggsäcken. Några saker jag skulle testa utöver det var att använd den gamla arméns så kallade "snuskburk" som vedeldat kök, att sova under tarp i hammock och lite nya tips jag fått på att orientera i tät skog.

Det tog tyvärr längre tid att ta sig upp på fjället än jag räknat med och min gps i bilen skickade mig till fel Kasebo. Tydligen fanns

det två olika och den skickade mig givetvis dit på mycket mindre vägar än vad jag hade behövt åka på. Därav fick jag hugga undan lite träd som blåst ned under stormen för att komma fram. Till slut beslutade jag mig att parkera vid andra sidan av naturreservatet för att slippa köra runt vilket ändå skulle fungera bra med turen jag tänkt ta. Det var så att säga ändå på cirkeln jag tänkt gå.

Väskan åkte på ryggen och jag och Djingis började gå. Det var blåsigt men ändå väldigt fint väder och jag tagit på mig min skaljacka i tankarna kring att göra turen lite ”billigare” visade sig det att det hade varit ett smart val. Första rasten tog vi efter någon timme vid ett litet vindskydd. Vi följde till en början Bohusleden men gick snart av in på ett nät av mindre leder i området. Runt halv två var det dags för mat och jag var fast beslutsam om att testa min nya idé om att använda snuskburkens vindskydd som vedeldad spis och jag fick det att fungera riktigt bra. Ända tills jag råkade välta ut lite av soppan i den lite vingliga

konstruktionen. Men med mer kunskap i ryggsäcken och lite mer mat i magen i alla fall fortsatte jag. Nu gick jag i fin gammalskog med fullt av svampar och mossa. Förbi en lite sjö som jag diskade i och vidare. När jag korsade en annan led träffade jag ett äldre par som var ute på en dagstur. Snart var jag framme vid det Kasebo som jag egentligen tänkt parkera på men det visade sig att jag troligtvis inte hade kunnat komma fram dit på grund av ett större träd som fallit över vägen.

Därifrån tog jag sikte på ett vindskydd 3-4 km bort men väl framme ansåg jag att det inte var den typen av plats jag vill testa min nya sovutrustning på. Jag gick istället ned för några backar och ut ur naturreservatet. Där hittade en plats ute på en liten halvö som låg i lä men precis bredvid en sjö. Jag slog upp lägret, matade hunden, samlade ved och byggde en eldstad. Därefter testade jag att fiska en liten stund men jag är inte säker på att det fanns så mycket som en mört i hela sjön. Jag tröttnade och gick och tände brasan istället. Det blev som vanligt på mina kortare turer grillkorv med bröd. Djingis fick sig några med. La mig till sist

och läste i hammocken. Det var riktigt skönt att krypa ned i sovsäcken och hänga och dingla i luften. Lite ovant men jag somnade ändå ganska snabbt och sov som ett litet barn. Jag fick mina åtta timmar och vaknade bara någon gång för att rätta till sovsäcken eller mössan. Om man inte har testat att sova i en hammock så kan jag rekommendera er att göra det.

Dagen efter gjorde jag gröt i snuskburken och nu placerade jag vindskyddet på ett bättre sätt och det fungerade strålande. Sen blev det en ganska kort tur, typ 3 timmar. Jag gick samma väg in i reservatet igen som jag hade gått ut och följde sedan lederna ner mot söder. Jag mötte ett ungt par och deras hund som sovit över på Vaktarkullen som visade sig bo i grannorten till mig här hemma. Efter att ha följt en mindre trafikerad led några kilometer såg jag min chans att testa de nya knepen för orientering i tätare

skog. Jag kunde nå bilen på bara 500 meter om jag genade igenom en tät skog annars hade jag nog närmare 3 km att gå runt. Jag använde klockan och solen tillsammans med terrängen för att ta ut en riktning. Sedan använde jag mig av olika träd för att försöka gå i en så rak linje som möjligt. Det var roligt då jag bara en bit in i skogen stötte på en orre som jag tyvärr inte fick någon bild på innan den susade iväg mellan träden. Jag kom ut några meter ifrån bilen.

Välkommen till Äventyr i Blodet!

Jag heter Dennis Ljungqvist och tillsammans med min hund Djingis ger jag mig ut på äventyr med kameran redo. Vi älskar friluftsliv och vill nu dela med oss av våra tankar och erfarenheter till er. Följ våra äventyrsfilmer från våra vandringar eller läs våra artiklar om jakt, vandring och friluftsliv.

Vi på Äventyr i Blodet har nu samarbete med Outnorth och PN Jakt. Längre ned på sidan finner du nu annonser till dessa företag. Dessa annonser är Affiliate länkar.

Läs gärna mer om mig här:

Följ mig gärna via Instagram

Eller på facebook

Prenumerera gärna på min Youtube kanal här:

Dennis Ljungqvist

Populära artiklar just nu!

Två dagar på Kynnefjäll

Följ med på en två dagarsvandring på Kynnefjäll med vackra Bohuslänsk skogsmarker och sjöar. Denna turen var tänkt att göras i sommras men eldningsförbud och annat kom ivägen. En lite blåsig tur där jag testar en hel del utrustning och några "nya" idéer.