Herrestadsfjället 2019 - Vandring och Bushcraft

I helgen var jag och vandrade på Herrestadsfjället. Tanken var att göra vandringen några veckor tidigare men på grund av gruvliga väderprognoser som också skulle vissa sig vara sanna så bordlade jag vandringen. Herrestadsfjället är ett naturreservat precis utanför Uddevalla och används flitigt av friluftsfrämjandet som har flera stugor och vindskydd på plats. Reservatet har flera sjöar med ett gemensamt fiskekort vilket gör fjället riktigt bra för den som gillar att kombinera fiske med till exempel vandring. Eftersom jag gick i gymnasiet i Uddevalla vet jag att jag har varit på fjället på friluftsdagar med skolan annars så har jag inte några större erfarenheter av det innan. Tanken med denna turen var ju för utom att bara komma ut i naturen några dagar att lägga lite mer fokus på så kallad bushcraft med läger uppsättning och liknande.

Min vandring började på södra kanten av naturreservatet. Jag parkerade längs den lite större grusvägen som korsar hela reservatet. Där ifrån tog jag av mot Kölnestugan i nord-ostlig riktning. Leden ledde ut över ett kalhygge fram till gränsen av reservatet. Vädret var intetsägande gråmulet. Bara efter någon kilometer var jag framme vid första stugan så jag tog några kort och gick vidare mot Hällerstugan som ligger väster om reservatet. När jag närmade mig stugan så möttes jag fyra personer som påminde mig om hur nära Uddevalla vi faktiskt var. Skogen i på Herrestadsfjället känns trolsk och fin med hällmarker och myrar om vartannat. Vid Hällerstugan fotade jag lite innan jag vände om och följde Bohusleden in i reservatet igen. Jag följde leden upp till en stor Kåta som låg ut på en udde i en av de större sjöarna i området. Här passade jag på att laga middag och testa mitt nya gaskök från Urberg som jag fick hem i veckan. Innan har jag bara använt mig av spritkök eller av vanlig eld så det var en smärre chock för mig vilken effekt köket hade. En recension kommer någon dag men jag vill använda det mer innan jag recenserar det. Pytt i panna med en klick smör blev det i alla fall. Därefter fortsatte jag och Djingis längs Bohusleden. Nu hade vinden ökat men inne i skogen var det behagligt ändå. Leden gick bitvis på grusvägar och bitvis på stigar i skogen och snart passerade vi den tredje stugan i reservatet, Krokestugan. Eftersom jag planerat att bygga eldstad och sova i tarp med hammock så styrde jag vidare längs Bohusleden norrut ut ur reservatet igen.

Efter några timmars vandring genom allt från lummig skog till kalhyggen så nådde vi fram till en liten sjö. Skogen måste varit gallrad för något år sedan så här fanns mycket ved och material att bygga vindskydd och grejer av. Så jag satte igång med att slå upp tarpen i ett vindskydd med tak, läs mer om uppsättningen HÄR. Under hängde jag upp hammocken. Sedan samlade jag lite torrare stockar som jag sågade upp till ved och fick passa på att testa min nya fällbara bågsåg från EKA, som jag någon gång i framtiden kanske också skriver en recension om. Därefter byggde jag en eldstad med blöta stockar och gjorde en reflektor av veden. Sedan tog jag och Djingis kväll med korvgrillning till kvällsmat. Efterrätten bestod av en liten skvätt med whisky, oliver och en cigarr direkt från Cuba, en present från min syster som firade julen där. Toppen.

Nästa morgon vaknade jag och frös lite lätt. Vinden som kvällen innan hade kommit in från syd-väst kom nu rakt norrifrån in genom tarpen. Motvilligt tog jag mig ur sovsäcken och lagade gröt på gasköket. Inom någon timme var jag på fötterna och gav mig av tillbaka mot reservatet samma väg jag gått ut. Så fort jag kommit längre in i skogen mojnade vinden, solen sken och jag kände mig pigg och glad. Nere i reservatet svängde jag av från Bohusleden och gick på några av stigarna som ligger i västra delen av reservatet. Jag mötte snart folk igen och passerade Kärrestugan som är den fjärde och sista stora stugan som friluftsfrämjandet har på plats. Jag såg att det var en del folk vid stugan så jag tog bara lite bilder från andra sidan sjön och fortsatte ned till bilen. Lite drygt ett dygn i skogen med en härlig ”vill ha mer” känsla i ryggen.

Kan varmt rekommendera Herrestadsfjället. Här nedan finner ni en trailer till min kommande film om vandringen. När den är klar kommer den också att hamna här i artikeln men även under Äventyrsfilmer. Tack för visat intresse!

Dennis Ljungqvist 3/4 -19

Välkommen till Äventyr i Blodet!

Jag heter Dennis Ljungqvist och tillsammans med min hund Djingis ger jag mig ut på äventyr med kameran redo. Vi älskar friluftsliv och vill nu dela med oss av våra tankar och erfarenheter till er. Följ våra äventyrsfilmer från våra vandringar eller läs våra artiklar om jakt, vandring och friluftsliv.

Vi på Äventyr i Blodet har nu samarbete med Outnorth och PN Jakt. Längre ned på sidan finner du nu annonser till dessa företag. Dessa annonser är Affiliate länkar.

Läs gärna mer om mig här:

Följ mig gärna via Instagram

Eller på facebook

Prenumerera gärna på min Youtube kanal här:

Dennis Ljungqvist

Populära artiklar just nu!

Se på en av våra äventyrsfilmer!